
 

 

ANTI-CORRUPTION COUNCIL’S RESPONSE TO MILAN BEKO’S 

UNTRUTHS SPOKEN ON A B92 TV PROGRAMME and published on 

page 11 of the daily Politika of 7 February 2011  

 

Milan Beko did not speak the truth on the B92 Television programme Između redova 

/Between the Lines/, broadcast on 21 November 2010. Given that the media in Serbia are 

firmly controlled by politics and tycoons, we would like to point out some facts that Beko 

twisted and tried to manipulate in his TV appearance. The Anti-Corruption Council 

wishes to present to the public all relevant data and facts that refute the statements made 

by Beko on this programme as citizens have been denied true and confidential 

information about such important cases. 

 

Milan Beko uttered the first untruth at the very beginning of the programme when he 

commented on President Tadic’s call to tycoons in Serbia to give some of the enormous 

wealth they have amassed over the past few decades back to the public. Referring to the 

experience of some other countries where similar requests have been addressed to owners 

of big businesses, Beko explained that there was a big difference between America and 

Serbia: “As Serbia is America, so are we Bill Gateses, and we differ from America in 

that Bill Gates was created, that America created him, while it seems that we happen by 

chance and do things in spite of the system.” 

 

Besides reminding the public of the statement made by Beko only a few months earlier 

that he was rather Djindjic’s, Kostunica’s and Tadic’s tycoon than Milosevic’s, we 

should also remind the public of his biography, which shows that he has been successful 

merely  thanks to the system.   

 

-          He made his first capital stock at the time of Slobodan Milosevic’s rule, when 

he also acquired the habit of trading and buying businesses in Serbia, hiding 

himself behind off-shore companies; he concluded his first business deals through 

the company DiBek, owned by companies from Ireland, the Bahamas and Liberia; 

no data is available on the owners of those companies, but the first director of 

DiBek was Milan Beko.   

-          In the second half of the 90s he was Serbia’s minister of ownership 

transformation and Milosevic’s man for the most sensitive economic transactions.  

-          Luka Beograd was privatized in 1998, at the time Milan Beko was the minister 

of ownership transformation.  

-          He was in charge of the privatization and sale of Telekom Serbia in 1997; the 

role of some of the participants in this 1.5 billion-DM transaction is still unclear 

as it is suspected that they illegally received a high commission; as a key 

negotiator in the Telekom sale, Beko testified before legal authorities in Italy.  

-          He was soon given another important assignment; this time he was to start 

production at the Kragujevac Car Factory Zastava; during the NATO 

bombardment he devised a “human wall” defence of the factory. 



-          A year later he appeared as JUL's candidate in the Kragujevac constituency in 

an election for a delegate to the Citizens’ Council of the Federal National 

Assembly.  

-          The last office Beko held at the time of Milosevic’s rule was that of Federal 

Minister of Economy in the Government of Momir Bulatovic.  

-          After the changes of 5 October 2000, Beko participated in a number of 

disputable privatization schemes, such as those of the largest Serbian dairy plants, 

Knjaz Milos, Luka Beograd, Vecernje novosti and C-Market;  so far the origin of 

the money that was funneled into Serbia through off-shore companies has not 

been established in any of these cases.  

 

Because of all this and the fact that due to his close relationship with the Milosevic 

regime he was put on the list of FRY citizens forbidden entry into European Union 

member states in 1999, it was realistic to expect that Beko, as one of the pillars of that 

regime, would be subjected to lustration. Instead, there was increasing news of Beko’s 

privatization arrangements, and he has consequently become one of the biggest investors 

and owners of businesses, real-estate property and land in Serbia.  

 

Trying to justify his intention to have Luka Beograd relocated from its present location so 

that he could start the construction of a residential-business complex there, Beko said on 

the TV programme that the relocation of Luka Beograd had been foreseen in Belgrade's 

1972 and 1993 General Urban Development Plans and in all city development documents 

adopted in the meantime:  “..since ’72, when the General Urban Development Plan of 

Belgrade was adopted , and later in 1993, when it  was adopted again, and in all of the 

documents referring to city development in the meantime, it has been emphasized that 

there is no place for Luka there.“ 

 

Such statements by Milan Beko are absolutely untrue as no urban development plan to 

date envisages the relocation of Luka.  

 

-          The heart of the fraud in this case is the fact that Worldfin bought Luka 

Beograd shares with the intention of shutting down the basic activity of Luka and 

grabbing the land of Luka Beograd, which Worldfin representatives have always 

openly expressed in their public statements. (Exhibit 1). 

-          Luka Beograd is an international port and Serbia has obligations under 

international regulations. 

-          It is foreseen by all general plans, including the 2003-2021 plan, which was in 

force at the time the Luka shares were taken over, that it would remain in its 

present location  and that the harbour area would also be extended. (Exhibit 2) 

-          Just because Luka should remain where it is and because it is an industrial 

zone where building construction was not permitted, the ruling majority of the 

Belgrade Assembly and LDP delegates adopted Amendments to the General 

Urban Development Plan of Belgrade, under which the intended use of Luka 

Beograd's land was changed; these amendments provide that an area of about 70 

hectares, which currently hosts production, warehousing and traffic facilities, 

should be transformed to suit commercial purposes, which paves the way for the 



implementation of the plans of Luka’s owners to build a residential-business 

complex. (Exhibit 3, page 17.) 

-          Moreover, in order to justify Beko’s request for the relocation of Luka, shortly 

after the takeover of its shares and only three years after the City Council adopted 

the General Plan for the next twenty years, the Directorate for Building Land and 

Construction of Belgrade issued a public call for the elaboration of a preliminary 

feasibility study for a new harbour in Belgrade; this effort to establish technical 

grounds for the abrogation of the interests of the City because of the interests of 

the owners of Luka, have cost the citizens of Belgrade 912,000 euros. (Exhibit 4)  

 

Milan Beko also manipulated facts when referring to the bank guarantee that the bidder, 

Worldfin, was to provide in taking over the Luka shares: ”(Luka) was bought by a 

company which had the required funds  because it met all legal  obligations to deposit 

a bank guarantee, and that part of our Law which specifies who is to provide the 

guarantee says that the broker is to provide it in accordance with the Law. Well, that’s 

how it is laid down in the Law, and it cannot be provided by anyone else.” 

 

-          It is true that brokers submit bank guarantees; however, not in their own name, 

but in the name of the bidder. 

-          Therefore, Milan Beko’s company Worldfin, which submitted its bid for the 

takeover, did not have the required funds or a bank guarantee; the bank guarantee 

issued by Hypo Bank was issued in the name of the broker M&V Investment, in 

spite of the fact that Article 78 of the Securities Act, which was in force at the 

time of the takeover of the Luka shares, specifies that “before submitting his bid 

for the takeover of shares, the bidder shall deposit funds with a bank… or provide 

a bank guarantee issued for the same amount“. (Exhibit 5 – Bank Guarantee; 

Exhibit 6 – Securities Act) 

 

Beko also spoke an untruth in saying that it was not true that Worldfin had no funds in its 

account when it was buying Luka: „You want to say that the shareholders who received 

the money for their shares were given a bank guarantee that had been cut into pieces?” 

 

-          The denial, issued in March 2010 by Worldfin in order to refute Stanko 

Subotic’s claim that Luka was bought with his money proves that Worldfin indeed 

did not have the required funds at the time of the takeover of Luka shares: 

"Worldfin’s only financial partner at the time of the takeover of Luka 

Beograd shares was Hypo Alpe-Adria-Bank International AG from Klagenfurt. 

The total amount of the funding was 40.11 million euros, and it was paid in 

four installments: 9.4 million on 25 October 2005, 2.46 million on 27 March 

2006, 12.5 million on 15 December 2006 and 15.75 million euros on 14 June 

2007. All of the loans are still used", reads a statement by the Luxemubrg 

company. The ownership of Luka shares was transferred to Worldfin in 

September 2005!  (Exhibit 7) 

-          Indeed, the very representatives of Worldfin admit that the company did not 

have enough funds to buy Luka shares, but they took out a loan only after the 



takeover, because it was only then that Worldfin, a “shell“ company in the words 

of its very owner, did actually become creditworthy. 

-          On a number of occasions the Anti-Corruption Council has submitted facts to 

the Government and the Prosecutor’s Office suggesting possible money 

laundering in the takeover of Luka Beograd shares; Worldfin’s statements confirm 

these allegations because the first loan installment was paid a full month after the 

takeover, and the last one as late as two years afterwards. 

 

Beko also manipulates facts when he says that no one forced small shareholders to sell 

their shares to Worldfin: „Do you know who sold shares to us? Small shareholders. 

They responded to the offer they had been given, and we were also successful without 

state-owned shares, and no one can say…that anyone forced small shareholders to sell 

their shares to us.” 

 

-          Small shareholders were not familiar with data on the fair price of Luka 

Beograd shares, which was significantly higher than the one quoted in Worldfin’s 

bid. (Exhibit 8; Exhibit 9 Estimate by the Institute of Economic Sciences). 

-          Worldfin did not inform small shareholders about it, even though under Article 

71 of the Securities Act it was obliged to do so: “If, during the bidding period, or 

after the conclusion of the bid, but before the expiry of the period during which 

shareholders may desist from the bid they have already accepted, any 

circumstances arise that may significantly influence shareholders’ decision 

regarding the acceptance or rejection of the bid – the bidder shall be obliged to 

inform the shareholders, the Securities Committee and the shareholding company 

whose shares he is buying of such circumstances”. (Exhibit 6) 

-          Three days prior to the expiry of the period for the conclusion of the bid for 

the takeover, the Government decided to sell its 40% of the shares at the price 

offered by Worldfin, whereby small shareholders were put in a fait accompli 

situation and practically forced to sell their shares at the same price, as after that 

they might have been unable to sell their shares at all.    

-          We would like to remind you that Luka shares were sold at the price of 800 

dinars, that the newly-estimated value, which was kept secret from shareholders, 

was more than 1,770 dinars, and that shortly after the takeover Luka, the price of a 

share on the stock exchange  reached a value of over 7,000 dinars.   

-          Two years ago nearly one thousand of Luka Beograd's small shareholders 

submitted a complaint against the responsible persons of Luka because they had 

been cheated by them into selling their shares at a lower price; a great number of 

lawsuits have been filed for compensation of damages, but none of these 

proceedings have been completed yet. (Exhibit 10) 

 

Beko speaks an untruth when he says that government authorities have examined the 

process of the takeover of Luka Beograd and have established that everything was done 

in accordance with the Law: “That story has already been cleared up. Mrs. Barac, and 

the Anti-Corruption Council submitted that material two and half years ago, when the 

Prosecutor’s Office also carried out preliminary investigations… The police had 



already completed their job, received all the materials, and the Prosecutor’s Office 

decided that there were no grounds for a criminal investigation.” 

 

-          Every tender in which small shareholders sold their shares to companies 

behind whose names Milan Beko was hiding was followed by legal action by 

shareholders after they would discover they had been deceived.  

-          To date, none of the complaints or lawsuits filed against Milan Beko and his 

accomplices concerning Luka Beograd, C-Market, or Vecernje novosti has been 

rejected. 

 

The selective approach in the actions of the judiciary depending on the fact who the 

complainat is, as well as the influence of Milan Beko and Miroslav Miškovic on social 

developments and the judiciary were issues raised by the host of the TV programme 

Između redova. By way of example, he mentioned the proceedings initiated against 

Slobodan Radulović, the former general manager of C-Market. Finding the question 

insulting, Beko denied having been behind anyone’s arrest or behind the charges brought 

against Radulovic: “Well, there’s been a change of government in Serbia, and we have 

European legislation and a modernized and reformed judiciary, and now I should be 

responsible because the judiciary finds that he should give some answers. Who has it 

been afraid of all along?” 

 

Beko avoided to speak about his role in the acquisition of C-Market shares: 

 

-          The C-Market acquisition fraud began with an attempt by Beko and Radulovic 

to impose a capital increase on the Shareholders Meeting of the Company and 

thus become majority owners and devalue the shares of the other shareholders. 

(Exhibit 11; Exhibit 12) 

-          Having realised that Radulovic had lost control over the small shareholders 

and that, despite threats and pressure, he would not manage to push the capital 

increase decision through, Beko parted company with Radulovic and joined 

Miskovic’s camp. 

-          On the initiative of Prime Minister Kostunica, the so-called Memorandum of 

Understanding, hammered out by Danko Djunic, was then signed by Miskovic, 

Beko and Radulovic as a secret cartel agreement on a joint attempt to take over C-

Market’s shares and establish a dominant position in Belgrade’s retail market. 

(Exhibit 13) 

 

The outstanding question is why Milan Beko thinks that only Slobodan Radulovic should 

face prosecution because of his unlawful dealings in the takeover of C-Market, given that 

it was a joint business arrangement.  

 

Beko continued making untrue statements and distorting facts when speaking of the 

takeover of Vecernje novosti: “WAZ was interested in this, unsuccessfully trying to buy 

it, before I got in on the act. At one point, when a change in legal regulations in Serbia  

prevented general managers of companies from stopping small shareholders selling 

their shares on the stock exchange by declining to sign the prospectus, well, after the 



amendment to this regulation, it was crystal clear that Novosti would soon go public. 

And WAZ wanted to buy the shares. They wanted to become the owner and they 

searched for a partner in this transaction as their history of doing business in this 

region had largely been a negative one.”   

 

Again, Beko avoided saying how after the changed circumstances (regulations) he was 

able to buy Novosti and WAZ was not. Why did not WAZ realize its intention to take 

over Novosti through the responsible state institutions and through negotiations with the 

Government and other owners in spite of its efforts to do so for months, but it was forced 

to accept Beko’s mediation? That was not a matter of a positive or negative “history of 

doing business”, but had to do with hidden centers of power, which can unlawfully stop 

shares from being sold whenever it suits them.  

 

Beko also confirmed that the three companies through which the Novosti shares were 

bought belong to him: “That has never been a point of dispute”. 

 

Once again, Beko avoided explaining who enabled him to unlawfully buy a majority 

block  of Novosti shares and to keep them in his possession since 2006. 

 

-          The three companies that bought the Novosti shares on behalf of Beko – Ardos, 

Trimaks and Karamat – are related legal entities. 

-         Under the Law on the Acquisition of Joint Stock Companies, related legal 

entities may buy only up to 25% of the shares of a company on a stock exchange. 

(Exhibit 14) 

-          On 27 November 2010 Vesna Vujic from the Serbian Securities Commission 

said that after Beko’s appearance on the B92 TV programme the Commission 

requested an “official explanation as to whether they are related”, pointing out at 

the same time that four years earlier the Commission had investigated the 

involvement of the Novosti owners, but they had never received any reply; it is 

still unknown if the Commission has received the requested information and what 

action it will take if Beko’s companies again fail to provide an “official 

explanation as to whether they are related”; it is only certain that they have not 

taken any measures so far, just as they did not four years ago when they must 

have realised during the control procedure that these were related entities. (Exhibit 

15) 

 

Speaking about the takeover of the Knjaz Milos shares, Beko made untrue statements, 

once again misleading the public. Commenting on the claim of the host of the programme 

that the bid of the Apurna company for the takeover of Knjaz Milos shares had been 

disqualified, Beko replied: “Well, you are mistaken. They offered less. Let me remind 

you. So, they offered less than we did. And as it was less, and cannot be more, the small 

shareholders then gave all their shares to us.” 

 

-          The prominent French company Danone, which set up the company Apurna 

with Vlade Divac, and the Balkan Limited fund from Cayman Islands, for which 

Milan Beko worked, took part in this tender.  



-          In the first call for tenders for the takeover of the shares, which was approved 

by the Serbian Securities Commission on 10 September 2004, Apurna offered 

17,500 dinars per share, while Balkan Limited offered 17,200 dinars; this means 

that Apurna’s bid was better.  

-          The tender failed because the computer system of the Central Securities 

Register allegedly crashed.  

-          In the second call for tenders, Balkan Limited’s offer was better, with 23,000 

dinars per share and a commitment to buy off the state-owned block of shares at 

the same price over the two following years. Nevertheless, the Commission 

disqualified Apurna and allowed the only remaining bidder, Balkan Limited, to 

change its bid and remove from it the obligation to buy off the state-owned block 

of shares within a period of two years at a price of 23,000 dinars per share. 

(Exhibit 16) 

-          The tendering procedure was concluded so that the Serbian Government 

requested an investigation by the Administration for Combating Organized Crime 

(UBPOK) claiming that Commission members had worked under pressure; 

Danone was disqualified, and it left the Serbian market, and the state, as the 

owner of 41 % of the shares, lost 10 million euros on their value.  

-          The Government institutions broke the law and the prescribed procedures in 

protecting the private interests of Milan Beko at the expense of the state and its 

citizens. 

-         So far the public has been denied true information about the results of 

UBPOK’s investigation into whether anyone put pressure on Commission 

members, and – if so – who it was and why its Chairman ended up in hospital, 

whether the deputy prime minister advocated the interests of one party to the 

takeover procedure and who was responsible for the “breakdown of the computer 

system” at the Central Register? (Prilog 17) 

 

It is now only Milan Beko that has an opportunity to speak about all this, given that 

because the identity of the owners of the companies and media owners is unknown, it is 

not clear whom he controls and how. The fact that the financiers of political parties are 

also carefully hidden (their very leaders openly admit that they cannot disclose the names 

of their financiers lest they put them at risk) means that his influence on political 

decisions in the country is also exerted behind the scenes.  

 

In the tender procedure for the acquisition of C-Market, the competition – Slovenia’s 

Mercator (Exhibit 18) and Britain’s Ashmore (Exhibit 19) were also eliminated. Only 

Beko remained. In the aftermath of the sale of the Novosti shares, Germany’s WAZ 

(Exhibit 20) is leaving the Serbian market. Beko remains. As he said on the programme, 

his efficiency and work is protected by our “reformed and europeanized institutions”, 

which seem to recognize and protect only his private interests. All others who suspect 

and ask questions “think unlawfully”, as Beko told the host of the programme. In other 

words, everyone except for the tycoons is outside the law because laws are passed to suit 

their needs, and they appoint people who enforce these laws to positions in state 

institutions.   

 



Nobody probably believes that it is a “coincidence“ that Beko’s collaborators are 

appointed to key positions in state institutions or that officials from state institutions are 

transferred to his companies after completing a job for Beko. Over the previous years 

state institutions have tenaciously avoided investigating the origin of money and its flows 

in case of all these transactions in which key persons in the institutions facilitated 

violations of the law, causing enormous financial damage to the state and its citizens as 

owners. As long as the origin of money and its flows remain undetected, we will not 

know who is controlled by Milan Beko and other tycoons and how it is done. Until then, 

Serbia will remain prisoner to corruption, with all the resulting consequences – with all 

citizens, except for the political elites and tycoons, living either on the verge of or in utter 

poverty and with more than half a million of people virtually starving. At the same time, 

the state has lost millions of euros just from sales of shares in several companies 

mentioned here.  

 


